Dag 3: Woensdag 18 juli 2012 Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Anouk Bille - WaarBenJij.nu Dag 3: Woensdag 18 juli 2012 Rome - Reisverslag uit Rome, Italië van Anouk Bille - WaarBenJij.nu

Dag 3: Woensdag 18 juli 2012 Rome

Door: Loreen te Kronnie

Blijf op de hoogte en volg Anouk

18 Juli 2012 | Italië, Rome

Gisteravond waren de Spaanse trappen erg mooi, met verlichting overal en honderden mensen zittend op de trappen. Helaas werd ons hier weer pijnlijk duidelijk dat we (geen) ezels zijn. Want zoals het wereldberoemde spreekwoord gaat: een ezel stoot zich nooit 2 keer aan dezelfde steen. (behalve wij).
Halverwege de trappen wilden wij graag een foto maken tot ineens een man naar ons toe kwam die rozen aan ons ‘bellas’ wilde geven. Wij wilden deze niet, maar de man bleef maar aandringen en zeggen dat het gratis was. Hij wilde zelfs wel even een foto van ons maken met de rozen. Nou, daar gingen we hoor: met ons roosje op de foto voor deze (toen nog) vriendelijke man. Nadat hij de foto had gemaakt wilde hij graag geld voor zijn goede daad. Het was only 5 euro. Maar daar waren wij natuurlijk niet van gediend, en dus gaven we het roosje weer terug om deze aan andere ‘beautiful ladies’ te geven. Daar was deze man niet van gecharmeerd en hij eiste dat wij we dan de foto’s moesten wissen. Gelukkig hadden wij Anouk bij ons die al helemaal klaar was om de strijd aan te gaan: keihard weglopen met de camera. Ineens was het geen bella meer, maar ‘fuck you’.
Gelukkig liep de man niet verder achter ons aan en konden wij onze trappenreis afmaken.
Helemaal bovenaan werden wij weer lastig gevallen door allemaal nep-Italianen die ons van alles en nog wat wilden aansmeren. En raad eens wie we daar nog meer hadden… Inderdaad onze rozenman.
Toen hij eenmaal doorhad dat wij het waren, verdween al zijn vriendelijkheid als sneeuw voor de zon en spoten zijn ogen vuur.
Maken dat we weg kwamen was het devies…
Voordat we de trappen gingen bekijken was het tijd om onze hongerige magen, die nog niet helemaal aan de Italiaanse cultuur zijn gewend, te vullen. Op zoek naar een leuk tentje dus.
Na een tijdje het perfecte tentje te zoeken, kwamen we uit bij een gezellig pleintje met verschillende restaurantjes. Ons oog viel op een schattig typisch Italiaans restaurant. Helaas was het buiten al vol, en dus kozen we ervoor om naar het restaurant ernaast te gaan. Eenmaal aan tafel met een menukaart voor onze neus, begonnen onze studentenportemonnees hevig te protesteren. Het eten viel nog wel mee, maar een glas wijn kostte €6,- en fris was €4,- per glas. Iets wat ons loontje niet kan trekken…
Optie was om snel en sneaky weg te vluchten en toch maar naar het leuke restaurantje ernaast te gaan. Gelukkig kwam hier net een tafeltje vrij waardoor wij toch bij het gezellige restaurantje zaten. Een super keuze bleek achteraf, met heerlijk eten en super vriendelijk personeel.
En hier was een halve liter wijn even duur als een glas bij het andere, daar hebben we dus maar even gretig gebruik van gemaakt…
De keuzes van Anouk werden nog wel even besproken: door “garlic bread” en extra uien op de pizza, was ze nou niet bepaald manvriendelijk. En bij het toetje (tiramisu natuurlijk) werden er zelfs al twee lepels gebracht, ondanks dat we maar 2 porties hadden besteld. Ze waren dus al volledig op de hoogte van onze ideeën.
Na het eten dus weer de calorieën eraf gehupst op de trappen en door de wijn durfden we zelfs een dansje te wagen op het metrostation.
De weg van het metrostation naar het hotel staat nu niet echt bekend om zijn veilige buurt, dus toen er toch wel heel lang een man achter ons liep, zijn wij hem te slim af geweest door zigzaggend de straat over te steken. Ha! Hij gaf het hierdoor al snel op en verdween. (we weten nog steeds niet of hij niet ook gewoon onze kant op moest…)

Vanochtend, na een afschuwelijke nacht met kapotte airco en muggen die de nachtrust volledig verstoorden, weer vroeg opgestaan.
Vandaag hadden we weer veel op het programma staan. Allereerst naar het Vaticaanstad, waar we de Sixtijnse kapel en de Sint Pietersbasiliek wilden zien. Met de bus hiernaartoe was al een attractie op zich, wat een prachtige stad is het ook.
Gelukkig hadden we in de bus een aanknopingspunt van wanneer wij er uit moesten: twee lieve nonnetjes.
Eenmaal aangekomen bij het Vaticaanstad zagen we dat het heel erg druk was. Direct kwamen er allemaal mensen op ons afgesneld om ons een ticket aan te smeren zodat we met een tourguide alle rijen konden vermijden. Speciaal voor ons als studenten was het maar €35. Wij echte Nederlanders vonden dit teveel geld voor iets waarvan de helft ons waarschijnlijk niet eens interesseert. Vandaar dat wij ervoor kozen om de buitenkant maar eens grondig te gaan onderzoeken, iets wat op zichzelf al indrukwekkend genoeg was. En gezien de temperatuur vandaag zeker de 40°C aantikte, was de schaduw al snel genoeg opgezocht.
Na het Vaticaanstad was het deel van o.a. het Pantheon en de Santa Ignasia aan de beurt. Bij het lopen naar het Pantheon kwamen we Santa Maria tegen. Dit was een prachtige kerk waarbij onze meegebrachte sjaal en vesten nog van pas kwamen. Zoals eigenlijk nodig was bij het Sint Pietersplein, uit respect voor de gelovigen, moeten schouders en knieën bedekt zijn. In deze kerk hebben we nog een kaarsje opgestoken en allen een wens gedaan. Zo hadden we toch nog het idee dat we een soort van Sint Pieterskerk hebben bezocht.
Hierna was het Pantheon aan de beurt. Een soort kerk waarbij een enorme koepel in het dak van 12 meter doorsnede, zorgt voor bizar mooi licht binnenin de kerk. Wij echte cultuurbarbaren hebben een foto gemaakt, en zijn toen weer naar buiten gegaan. Mooi om te zien en leuk om het Pantheon van het lijstje te strepen, maar niet heel spectaculair.
Waar we dus eigenlijk een hele dag voor uit hadden getrokken, was plotseling al voor de middag afgerond. Alleen Santa Ignasio stond nog voor die middag op de planning en aan het eind van de middag wilden we graag nog naar Trastevere. Een naar het schijnt, bijzondere wijk.
De kerk Santa Ignasio was inderdaad bijzonder om te zien. Het 3D was in deze kerk zichtbaar uitgevonden. Het enorme plafond was volledig beschilderd op een manier waardoor het leek alsof er benen uit het plafond kwamen en engeltjes op je af.
Na deze kerk was het wel even genoeg geweest met de gelovige activiteiten en werd het tiet voor een boterham.
Na een gezonde lunch is het ons ook nog daadwerkelijk gelukt om het Piazza Navona te bekijken. Iets wat ons 2 dagen daarvoor niet was gelukt, doordat we volledig de weg kwijt waren.
Ook dit plein was weer prachtig om te zien door natuurlijk weer een grote fontein, maar ook door de schattige, mooie en apart geverfde huizen in de kleuren roze, geel en bruin. Huizen, of nou ja gebouwen, die je alleen maar in het buitenland ziet en die je daarom een echt vakantiegevoel geven.
De fontein lonkte aantrekkelijk met haar heerlijk gekoelde water en we konden, net als zovelen, het niet laten om onze voetjes te laten genieten van dit hemelse parelachtige gevoel.
Helaas duurde dit gevoel maar even, aangezien de politie roet in het eten kwam gooien; de voetjes moesten weer uit de fontein. Toch waren die paar minuten lang genoeg om je voor een heel korte periode weer fris te voelen.
Aangezien we nu toch bezig waren, hebben we maar meteen ook de wijk Trastevere vereerd met een bezoek van een drietal uit het oosten. Deze wijk stond net als het Piazza Navona vol met bijzondere huisjes. Helaas voor ons was het er erg rustig doordat bijna alle winkels dicht waren. Uit een kerkje klonk nog wel “On top of the world”, dat door een koortje werd gezongen, een voor ons bijzonder moment. En gelukkig voor ons was ook de plaatselijke ijskraam open. In Italië moet je toch minstens één keer het typische Italiaanse ijs hebben geproefd. En inderdaad; het leek net alsof er een engeltje over je tong pieste. ..
De wijk, dat net een dorpje op zich is, besloten we achter ons te laten en terug te gaan naar het hotel om onze spullen in te pakken en dan maar ergens in de buurt wat te gaan eten.
Morgen gaat immers om 04.45 uur de wekker weer aangezien om 06.00 uur onze trein richting Milaan vertrekt.
Op tijd naar bed dus en hopen op een korte maar goede nachtrust met zonder muggen en airco.

Eten: Rossi
Robine: Garlic bread
Pizza 4 formaggi
Ijscoupe (coupe di gelatto)
Anouk: Garlic bread
Tagliolini ai Curry